Åsiktsinlägg

Datum: 2012-01-28 | Tid: 23:23:36
Jag har nu i ungefär en vecka tänkt på att jag skulle vilja skriva någon form av åsiktsinlägg här på bloggen och idag kom jag på vad det ska handla om. Nämligen tjatet om att man är bortskämd. Jag tycker det har tonats ner en del nu, åtminstone för mig men jag väljer ändå att ta upp det, eftersom att jag har starka åsikter angående detta.

Hur ofta får man inte höra att man är bortskämd? Jo, om man tänker efter tror jag att man åtminstone kan komma fram till en gång då man har blivit kallad bortskämd. Jag har blivit kallad detta ordentligt två gånger och det var när jag fick min laptop och iphone. Men varför? Personerna som kallar dig bortskämd har oftast ingen aning om hur du har det hemma, jag menar.. för mig är det så att mina föräldrar lägger pengar på lite dyrare saker istället för att lägga pengar på billiga saker då och då. Detta har personerna som kallat mig bortskämd ingen aning om, men varför kallar dem mig då för bortskämd?

Jag tror detta handlar om en hel del avundsjuka. Varför bryr man sig så mycket om att berätta för personen hur bortskämd den är om man inte är avundsjuk? För avundsjuka är något som vi människor helt enkelt är. En del kan kontrollera denna avundsjuka och helt enkelt blir glada för personers skull när de t.ex. har fått något som de blivit väldigt glada för, medans andra vänder detta till något negativt. De börjar kalla personerna för bortskämda. Men varför? Detta är någonting som jag själv inte förstår. Men varför kan vi inte nöja oss med vad vi själva har och bli glada för andra personers skull, som t.ex. har fått någon fin födelsedagspresent?  Och om vi nu inte kan bli glada utan endast blir avundsjuka, varför då börja berätta för personer hur bortskämda de är?

Med detta menar jag inte att just ordet bortskämd är något dåligt, och inte heller att det är just är såhär. Utan det är vad jag tror, och vad jag själv tycker. Jag vill definitivt inte klanka ner på någon genom detta inlägg utan jag vill endast ge er som brukar kalla personer bortskämda en liten tankeställare :). Sedan är det ju förstås inte säkert att du har blivit kallad bortskämd, eller kallat någon bortskämd men jag vet att det finns en hel del personer som har blivit det.

/Mathilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback